Pages

Sunday, November 14, 2010

Guan Eng: DAP berjuang berlandaskan perlembagaan yang memastikan Islam adalah agama rasmi. -Retorik disebalik Kata DAP?


Konvensyen DAP Perak menetapkan satu hala tuju baru dengan matlamat penentangan disasarkan kepada satu entiti parti lain.

Jika dulu, DAP akan bertentangan dengan MCA dan GERAKAN. Namun, kedua-dua komponen parti itu tidak lagi mampu untuk berdepan dengan DAP akibat daripada kepincangan politik yang dihadapi tidak lama dulu.

Kini, tentangan terus terarah kepada UMNO yang masih lagi mengekalkan status sebagai parti yang masih kukuh disebalik kepimpinan yang baru.

Lim Guan Eng dalam ucapan perasmiannya sebentar tadi mendakwa UMNO memutar belitkan Perlembagaan Persekutuan dengan menjelaskan hanya sebahagian daripada Perkara 153 mengenai kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera.

Katanya lagi, UMNO cuba memecah belahkan masyarakat dan turut menyatakan Yang Dipertuan Agong dipertanggungjawabkan untuk menjaga kepentinga sah kaum lain.

DAP mendakwa berjuangan mereka berlandaskan perlembagaan yang memastikan Islam adalah agama rasmi dan sebagainya tetapi sejauh manakah kebenaran itu setelah mereka asyik mempersoalkan Perkara 153 sedangkan itu sudah dipersetujui oleh kaum lain.

Seharusnya Perkara 153 tidak perlu lagi dipersoalkan dan perjuangan mereka yang mendakwa bukan anti Melayu dan bukan anti Islam. Ramai yang beranggapan itu semuanya tidak lebih dari sekadar retorik bicara seorang ahli politik ditengah kemelut politik pakatan itu.

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...