Pages

Tuesday, October 12, 2010

isu FELDA dan orang hilang di mata si KETAM

Pergh…agak lame gak r aku tinggalkan blog ni ek…dekat seminggu gak…bz sket lor…bnyk bda nak konsentret…currently aku agak bz dengan sidang dewan rakyat…hari ni hari yg kedua dewan bersidang…

Dua hari parlimen da bersidang neh so far lom ade bda yg menarik r yg berlaku….mayb lom hot lg kot…tgu jumaat neh r najib bentangkan bajet 2011….time tu nti start r kot hangat…itu x kene…ini x kene…lumrah…

Anyway, dalam dua hari neh aku tertarik ngan beberapa isu…first komen ahli parlimen shah alam Khalid samad @ Khalid gereja according to some blogger on hishamuddin punya jawapan tentang kes org hilang…according to hisham, pihak berkuasa berjaya menyelesaikan sebanyak 21000 dari 35000 kes org hilang di negara ni…kalu ngikut peratusannya, 60% kes berjaya diselesaikan di mana menurut hisham ianya satu pencapaian yang membanggakan…

Statement hisham tu da wat Khalid samad xley blah lalu nek angin….katanya yg selesai 21000, maknanya ade 14000 lagi kes org ilang yg x setel…so ianya bukanlah satu pencapaian yg boleh dibanggakan…malah ianya menunjukkan ketidakupayaan pihak berkuasa menangani kes ini…

Actually aku setuju gak ngan statement Khalid tu…ada betulnya kata2 die tu…14000 bukan satu jumlah yg sikit….bnyk tu…kalu guna statistic 60% yg dibentang oleh hisham tu mang r nmpk cam bnyk gak kes yg diorg managed to handle…hello, kalu org kampong or org2 yg malas nk pk pnjg bole le hang tipu…org skang da celik lor…da boleh pk…nmpknya mcm penggunaan statistic tu mcm nak mengaburi mata org dari hakikat sebenar yg berlaku…x best r gini…ngaku je kelemahan n try to improve…x boleh?

Bda second yg menarik perhatian aku adalah kes peneroka felda yg nak saman kerajaan…maka 1 group ANAK-ANAK PENEROKA ye, bukan mak bapak diorg ye, anak-anak diorg….telah dtg ke parlimen mengadakan sidang media pendedahan tentang penyelewengan yg dilakukan oleh felda….

Ok…maybe diorg ade point…tp yg aku x gemar tu, nmpk mcm ko ade hidden agenda dlm memperjuangkan isu tu…ko di sini aku refer pada pengerusi persatuan ANAK, Mazlan Aliman….dari care diorg wat sidang media tu, aku yg mulanya agak bersimpati r dgn diorg jadi menyampah….berikut adalah petikan ayat yg kuar dari si Mazlan tu ek yg wat aku jd x ley blah….

“malangnya pilihanraya DUN Galas sudah dekat, dan di situ terdapat satu rancangan FELCRA, jadi saya akan membuat pendedahan ketika itu,”

Ok….kenapa mesti nak tgu pilihanraya tu baru ko nak dedah? X ke nmpk mcm ko ade hidden agenda di situ? Ko ni nak memperjuangkan nasib peneroka-peneroka felda ke ko nk tolong kempen utk PAS ni? Ataupun ko sebenarnya nak jadi calon kat situ?

Aku rase ko paling sesuai kot jadi calon PAS kat Galas tu…alah, ko kowteam r ngan political master ko tu…sape political master ko? Ekeleh…tu yg dok teman ko time PC tu sape? Salahuddin tu….tu kan org beso PAS…lg mau tny…ha…ko pon kan x silap aku ahli majlis syura PAS ke ape ntah…x sure r plak…tp ko mang ade jawatan pon kan dalam PAS…sesuai sgt r tu…

Aku bkn nak memperlekehkan diorg neh…dari satu sudut, perjuangan diorg tu mang bagus…tp care diorg memperjuangkan tu x kene…kalu diorg betul2 ikhlas kononnya nak memperjuangkan hak MAK BAPAK DIORG, (bukan hak diorg pon, mak bapak diorg…nama persatuan pon anak)…guna r platform yg betul….

Lagi x boleh blah tu, KENAPA NAK DEDAHKAN SATU PER SATU? Wah…da macam ape ntah aku tgk…macam drama bersiri pon ade gak…ngah wat PC neh, tiba2 ok saudara2, pendedahan ini akan bersambung di lain hari pada waktu yg lain di tempat yg lain…otak ko r…

So demikian lah serba sedikit yg dpt aku kongsi ngan sape2 yg bace blog aku neh tentang ape yg da berlaku dalam tempoh dua hari aku kat parlimen neh…n aku janji aku akan update info2 yg menarik utk share ngan korg sepanjang aku bertapa kat sini…adios…

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...