Pages

Thursday, October 7, 2010

Masa itu Emas


Hari ni aku rase nak menconteng pasal masa…masa, apa itu masa? Kalau ikut pepatah melayu, ‘Masa itu Emas’…so sehari ade 24 jam…kire kalu ikut logik aku boleh dikatakan kaya jugak r kite neh ek…x r…bukan tu maksud pepatah tu…pepatah tu membayangkan betapa berharganya masa tu utk kite…dlm islam pon menitik beratkan soal masa ni…”Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian”,….

Ok…bile ckp psl betapa berharganya masa ni, aku nak tny sket, adakah org kite benar2 menghargai masa? Apa je yg kite buat utk mengoptimumkan penggunaan masa kite? Berfaedah sgt ke aktiviti2 yg kite buat selama ni? Bile je yg kite x membazirkan masa ni?

Berdasarkan pemerhatian aku yg currently bermestautin kat kl ni ek, aku rase rakyat Malaysia ni especially yg tinggal di bndr2 besar bnyk menghabiskan masa di jalanraya…betul…serius…aku x tipu ni…aku rase mostly masa yg dibazirkan dalam sehari tu adalah lebih kurang 5 jam doing absolutely nothing kat jalanraya….

5 jam masa terbazir kat jalanraya…bayangkan apa yg boleh dilakukan dlm masa 5 jam tu….siapa yang rugi dlm kes ni? Da sah2 r pengguna jalanraya tu…selain tu bagi aku kerajaan pon kena gak tempias kerugian tu…cuba korg bayangkan kesan yg diterima oleh kerajaan jika masa yg terbazir tu dapat dioptimumkan oleh rakyat Malaysia yg produktif, kan untung negara…

Ok…korg mesti tertanya2 apa yg wat rakyat Malaysia ni suke sgt kat jalanraya tu smpi diorg spent 5 jam kat situ….ape r…korg igt ad eke org yg suke2 nak buang masa kat jalan tu? Mane ade…masalahnya adalah kesesakan lalu lintas yg x masuk akal langsung…kenapa aku ckp x msk akal? Ok…bda ni aku rase korg sume pon perasan kot…korg mesti pernah terperangkap dlm jem yg gile babi…dekat setengah jam korg dok tension neh…pastu tibe2 lancar plak jalan…x ke pelik namanya tu…xde pape pon kat depan, tapi jem nak mampos…kereta dok pnjg lagi pnjg dari 15 kereta api…adoi…

Korg bayangkan ek, dari pj ke tol shah alam r ek kalu ikut rasionalnya sepatutnya x sampai pon sepuluh minit….ni aku kalu pas keje tu nak p shalam, dari Hilton pj tu nak smpi tol shah alam ikut federal tu dekat setengah jam r jugak…langsung x faham r…

Ha…ni pon aku x ley blah gak neh bile da termention tol neh…kat kl ni tol bersepah2….silap msk jln sket da kena tol…ade yg singgit, singgit nam, singgit seposen, ber hengget hengget r…tapi aku rase cam membazir je bayar duit tol tu…nak aku ingatkan di sini ek, membazir tu amalan syaitan…tgk, kan aku da teramalkan amalan syaitan…sape nak bertanggungjawab neh? Adoi….

Apsallak aku ckp membazir bayar wit tol? Cam aku ckp td r…org guna highway psl nak cepat smpi ke destinasi…ni tidak…guna highway pon lembab gak smpi…x berbaloi r aku bayar wit tol tu…sumpah aku rase membazir sgt…kite bayar tol kenapa? Sebab kononnya utk penyenggaraan jalan…kepale buto….aku tgk jalan2 kat lebuhraya yg ‘diselenggara’ kononnya tu berlubang2 gak…x rata gak…jem jgn cite r…da r org yg jaga tol tu x friendly…adoi…

Da tau kena bayar apsal aku lalu gak? Aiseh…aku tanya korg ek, kite ade ke option lain? public transport? Alamak…malu nak ckp r…public transport kite yg kononnya canggih ni aku rase indah khabar dari rupe je…x sampai ati aku nak ckp…so nak x nak aku kena r gak mengadap jalanraya Malaysia yang canggih ni….

Haish…sampai bile r agaknya kite kena terus cani ek…rugi rugi…rugi masa…rugi duit…eh…xnk guna rugi r…guna bazir r…bazir masa…bazir duit…haish….da r amalan syaitan…sape nak tanggung neh? Lu pk r sendiri ek…(cilok tagline nabil)….

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...