Pages

Monday, May 20, 2013

'Tsunami Cina' satu malapetaka untuk masyarakat Cina - Zahid Mat Arip




Insiden "Tsunami Cina" yang menjadi topik hangat selepas keputusan Pilihan raya Umum ke-13 (PRU 13) pada 5 Mei lalu hanya akan menjadi malapetaka buat masyarakat Cina kata Mursyidul Am TIBAI (Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim).

Zahid Mat Arip berkata, disebabkan masyarakat Cina membenarkan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim ‘meliwat’ pemikiran mereka, komuniti itu akan berdepan dengan masalah besar kerana telah menolak kerajaan Barisan Nasional (BN) dan memilih untuk bersama pakatan pembangkang (PR).

Anwar jelasnya telah mengambil kesempatan terhadap pengundi Cina dan mempergunakan pemikiran mereka untuk menghasut dan membenci kerajaan yang selama ini berkhidmat untuk mereka. Tambahnya lagi, peranan yang dimainkan penasihat DAP Lim Kit Siang, dan kepimpinan pembangkang juga menyebabkan pengundi Cina "terpengaruh" dan menolak kerajaan BN yang menjanjikan kemakmuran bersama.


Tindakan Anwar, Kit Siang, dan pemimpin PR yang menyemarakkan api perkauman dalam ceramah mereka di serata negara jelasnya bakal ‘memakan diri’ pengundi Cina kerana api perkauman yang dimainkan mereka akan memusnahkan kerjasama masyarakat Malaysia yang selama ini berpegang teguh kepada kebersamaan dalam pentadbiran.

Mengikut telunjuk Anwar juga jelasnya amat merugikan masyarakat Cina kerana Anwar hanya ingin memperjudikan nasib negara demi cita-citanya untuk menjadi perdana menteri, malah dilihat tidak ikhlas untuk membantu komuniti tersebut.

Pengundi muda  berbangsa Cina jelasnya terikut-ikut budaya politik kebencian dan perkauman yang dimainkan Anwar, yang mana akan memberikan kesan langsung yang negatif kepada pembangunan negara.

Malaysia dibangunkan dan dimajukan atas kesepakatan tiga kaum terbesar, maka secara tidak langsung, tanpa penglibatan terus masyarakat Cina, pembangunan negara yang direncanakan kerajaan tidak akan dapat dilaksanakan secara seimbang.

Ia diburukkan lagi dengan "kehilangan" pemimpin parti komponen BN, MCA dalam Kabinet yang dibentuk. Masyarakat Cina kini mempunyai suara terhad dalam pentadbiran yang sekali gus menyaksikan kesukaran untuk kerajaan melaksanakan program-program terhadap komuniti kedua terbesar negara.

Tsunami Cina juga telah mengubah landskap politik tanah air sehingga menyebabkan pemimpin PR mengambil kesempatan atas apa yang berlaku dalam ceramah-ceramah menolak keputusan PRU 13. Mereka mengatakan ianya adalah Tsunami Rakyat Malaysia, namun jelas dilihat apabila undi untuk Umno semakin meningkat dalam kalangan orang Melayu.

Mereka juga terus-terusan menjadikan Tsunami Cina sebagai bahan kempen untuk ceramah dan menghasut rakyat konon-kononnya kerajaan BN bersifat perkauman dan rasis, sedangkan mereka sebenarnya telah menyemarakkan api kebencian masyarakat Malaysia sesama sendiri.

Apabila api perkauman itu tidak dapat dibendung, maka negara yang aman ini sudah pasti akan bergolak, dan kemudiannya segala aktiviti perniagaan tidak akan dapat dilaksanakan, yang mana merupakan sumber pendapatan kebanyakan komuniti Cina di Malaysia.

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...