Pages

Sunday, May 26, 2013

Senarai Perkara Yang Sampai Mati Pakatan Tak Nak Kita Tahu/Sedar/Ingat Berhubung PRU13




1. Sikap Double Standard pemimpin Pakatan
Pilihanraya adalah medan untuk rakyat memilih wakil mereka. Dan setiap kali pilihanraya, tidak kira samada pilihanraya umum ataupun kecil telah menyaksikan rakyat telahpun membuat keputusan. TAPI SEDARKAH ANDA, hanya Pakatan sahaja yang berhak menentukan siapa yang menang atau kalah! Buktinya adalah puak ini slumber sahaja mengenepikan pilihan rakyat dan menolak keputusan pilihanraya sekiranya calon mereka kalah.

Pilihanraya kecil misalnya, tidak akan timbul kisah pengundi hantu dan sebagainya di kawasan yang mereka menang. Tapi kawasan yang kalah, mentah-mentah mereka tidak iktiraf ada hantulah, setanlah, jinlah, abah dialah. Perkara ini dapat kita saksikan sepanjang penggal ke-12 yang lalu di mana telah berlangsungnya pilihanraya kecil sebanyak 16 kali yang mana dimenangi oleh Pakatan sebanyak lapan pilihanraya kecil.

Ini satu budaya double standard yang sungguh tidak profesional dan tidak bertanggungjawab.

2. Kedudukan Yang Dipertuan Agung
SPR, sebuah suruhanjaya yang dipertanggungjawabkan terhadap proses demokrasi di negara ini, juga boleh diibaratkan sebagai ‘punching bag’ kepada puak Pakatan. Jika musuh-musuh dari parti politik BN menerima serangan ikut musim, namun buat SPR serangan terhadap mereka berlangsung sepanjang tahun. Pemimpin-pemimpin Pakatan ni boleh dikatakan bangun dari tidur je terus cari salah SPR. Maklumlah..meroyan..

TAPI TAHUKAH ANDA, menpertikaikan ketelusan SPR adalah ibarat mencabar kedudukan dan kewibawaan Yang di-Pertuan Agong. SPR sebagai sebuah suruhanjaya yang menyelia, mengelola, dan bertanggungjawab dalam urusan pilihan raya di Malaysia, keanggotaannya adalah dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja.

3. Undi Popular
Selepas keputusan rasmi PRU13 diumumkan, Pakatan tanpa berlengah lagi mula menyebarkan dakyah-dakyah untuk ‘cover line’ kekalahan mereka dengan memainkan isu undi popular. Fakta mengenai undi popular diselewengkan kepada penyokong-penyokong sehingga timbulnya salah faham. Maklumat dari macam-macam sumber dikemukakan untuk menguatkan hujah yang merekalah lebih popular dalam PRU13.

TAPI YANG MEREKA TAK NAK KITA TAHU ialah USA dan Britain adalah antara negara yang turut mengguna pakai kaedah yang sama dengan Malaysia dalam pilihanraya iaitu sistem 'first pass the post'.

Di USA, Pemilihan untuk Kongres, samada Senator atau House of Representative, mereka mengaplikasikan format first pass the post ini. Begitu juga di Britain yang sudah  beratus tahun mengamalkan proses demokrasi, mereka mengamalkan sistem first pass the post, perwakilan mewakili bahagian pilihanraya yang mana satu bahagian pilihanraya adalah bersamaan satu kerusi.

4. Sistem pemilihan DUN dan Parlimen, SAMA
Pilihanraya di negara ini menyaksikan pengundi memilih calon untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Dewan Rakyat. Sistem first pass the post yang dijadikan format pilihanraya bermaksud untuk peringkat negeri, mana-mana pihak yang mendapat kerusi DUN terbanyak di sesebuah negeri akan diberikan mandat untuk membentuk kerajaan di negeri tersebut. Sebagai contoh, Pakatan pada PRU13 telah berjaya membentuk kerajaan di tiga buah negeri yang mana antara negeri yang dimenangi mereka ini telah muncul sebagai yang terawal mengadakan sesi angkat sumpah. Ia menandakan mereka mengiktiraf keputusan pilihanraya di negeri tersebut selain mungkin mereka yakin dengan ketelusan SPR.

APA YANG PAKATAN NAK KITA TERUS LUPA ialah..

Sambung..




No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...