Pages

Thursday, September 30, 2010

MELAYU RASIS? BENARKAH?


Aku nak tanya sesiapa yg baca artikel ni, BETUL KE ORANG MELAYU RASIS? Sape2 tolong bagi aku jawapan…aku nak sangat tau jawapan….nape aku tanya? Korang tak perasan ke sekarang ni KALAU KITE BERCAKAP SOAL MELAYU JE KITE AKAN DIGELAR RASIS….ye…betul…serius….sampai aku jadi takut nak cakap pasal melayu….TAKUT DIGELAR RASIS….

Kenape ek?ni fenomena baru ke ape ek? Pelik betul aku fikir…lately ni PERKASA kena hentam kaw2 punya…PERKASA rasis lah….PERKASA itulah…PERKASA inilah….tapi salah ke benda2 yg dibangkitkan oleh PERKASA tu? Diorang fight for the right of NOT ONLY MALAYS, BUT ALSO BUMIPUTERA….tapi diorang dituduh rasis….

Aku ngan senior aku ade pi interview dato’ibrahim ali awal minggu hari tu…so ade beberapa isu yang disebut oleh die tu yang menarik perhatian aku….bile dengar die ckp n fikir dalam2 benda2 yg dibangkitkan oleh die tu ade benarnya….

Sebagai contoh ek, die ulas isu orang ckp perkasa ni rasis….menurut die, kenapa hanya perkasa je yang di labelkan rasis sedangkan banyak lagi NGO2 kat luar tu yang lagi rasis dari perkasa….NGO2 cina je ade banyak kat luar tu…NGO india pon sama…tapi kenapa hanya perkasa yang kena cop rasis sedangkan NGO2 cina dan india buat tuntutan2 yg mengarut tapi tak kena label rasis….diorg mintak benda2 yang da sah2 melanggar perkara 152 dan 153....tak kena tindakan pape pon…

Pastu Ibrahim ali tambah lagi, sekarang ni persepsi masyarakat terhadap perkasa tu da salah…masyarakat ingat perkasa ni hanya fight untuk orang melayu dan islam je…sedangkan perkasa pon fight untuk bumiputera…bila cakap bumiputera, tak semestinya islam…kristian dan lain2 agama pun ade jugak…

Ok…da terlari dari topic pulak…huhu…ok…berbalik kepada soalan aku tadi, betul ke melayu ni rasis? Bagi aku ek, kenyataan kat atas tu salah…dan aku pon tak patut bukak isu ni pon…tp tak boleh…aku nak kena bukak gak…

Kenapa aku cakap kenyataan tu salah? Memang sah2 r salah…sebenrnya ek, kita golongan masyarakat biasa ni ek, takde masalah langsung walaupun kite berlainan bangsa, kaum or agama….benda ni sebenarnya hanyalah mainan politik ahli politik kat Negara kita ni je….

Bio aku spesifik kan lg r ek…benda ni HANYALAH DIJADIKAN ISU OLEH AHLI POLITIK UNTUK MENAGIH SOKONGAN RAKYAT….N AKU KATEGORIKAN GOLONGAN2 POLITICIAN YG SEPERTI NI SBG POPULIS!!!ye…populis yang hanya nak amek kesempatan demi kepentingan peribadi diorg….

CONTOH2 KEPENTINGAN PERIBADI DIORG:

1. Nak jadi PM (Anwar)
2. Gila kuasa (Pemimpin2 pembangkang –tgk je r pemilihan PKR)
3. Nak tambah kaya (BN = Projek)
4. Nak tambah kaya utk family diorg gak (x nk ckp sape)
5. Dan sebagainya

Cuba korang fikir ek, sape je yang beria2 main isu neh? Diorang r…ye diorg…minda rakyat Malaysia ni sebenarnya da dicuci dengan benda2 macam ni dari zaman awal merdeka lagi….padahal benda xde pape pon…n tak keterlaluan kalau aku katakan yang isu perkauman ni semakin menjadi2 sekarang ni adalah disebabkan oleh pembangkang…ye…diorang lah yang membuatkan benda ni hot…PERSOALANNYA, DIORANG BETUL2 IKHLAS KE NAK PERJUANGKAN BENDA NI?

Memandangkan sekarang ni aku ade keje sket, so apakata aku sambung sok or lusa…ops…sok aku nk sambung tulisan pasal uitm…so lusa or tulat aku sambung isu ni ek…adios….

2 comments :

Path_Finder said...

isu yang dijadikan satu 'tools' atau dadu dalam permainan dam ular... isu yang always dipermainkan oleh segelintir pihak....

encik ketam said...

populis...kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...