Pages

Wednesday, December 15, 2010

Anwar Diperangkap


Road show Anwar bermula dengan jayanya malam tadi. Sekitar 500 orang bersesak didalam khemah yang disediakan di tapak pasar malam Taman Melati, Kuala Lumpur. Polis juga telah memberi kerjasama yang baik dgn memberi masa dari pukul 9-1030 untuk ceramah diadakan walaupun permit tidak dikeluarkan.

Isu yang dibawa berkisar kepada pendedahan dokumen dari wikileak yang menyatakan Anwar meliwat.

Dokumen tersebut secara tidak langsung mendedahkan bahawa Perisik Singapura membuat kesimpulan bahawa Anwar sebenarnya melakukan perbuatan liwat yang dinafikannya.

Walaubagaimanapun, dokumen ini tidak diketahui sejauh mana kebenarannya, sekiranya dokumen ini merupakan satu bukti kukuh, maka ambil sahaja dokumen tersebut dan bawa ke mahkamah agar kedua-dua pihak baik Anwar Ibrahim yang melakukan liwat serta pihak yang merancang perangkap ini diberikan tindakan yang adil!

Sekiranya Anwar ternyata bersalah kita harus menentangnya. Kita tidak akan berpihak kepada pesalah, kebenaran tidak harus disembunyikan.

Namun persoalannya di sini yang harus dibincangkan untuk mengesahkan kesahihan berita ini ialah, dari mana Wikileaks memperolehi dokumen tersebut? Jelas sekali dokumen tersebut diperolehi daripada hasil risikan perisik Singapore, menggunakan risikan 'secara teknikal'.

Apakah dia 'risikan teknikal' ini? Akhbar melaporkan bahawa kemungkinan perisik Singapore ini melakukan teknik pintasan perbualan telefon, atau dengan kata lainnya mencuri dengar perbualan telefon. Jadi perbualan siapa yang dicuri dengar sehingga mereka mengatakan isu liwat ini satu perangkap?

Adakah perisik Singapore mencuri dengar perbualan telefon 'si pembuat perangkap'? Maka pembuat perangkap mendedahkan bahawa perangkap telah dipasang lalu didengari oleh perisik Singapore lantas mengesahkan Anwar melakukan liwat? Bolehkah ia dijadikan bukti Anwar melakukan liwat?

Adakah perangkap yang dibuat itu berjaya? Sekiranya perangkap yang dibuat itu berjaya menjebakkan Anwar melakukan liwat, mengapa bodoh sangat si pembuat perangkap untuk mencipta bukti? Bukankah kalau sudah berjaya perangkap itu, ambillah gambarnya! Ambillah videonya supaya senang perbicaraan di mahkamah! Tak perlu DNA sample, tak perlu bukti-bukti alibi, dan bermacam lagi perkara mengarut!

Jadi di sini menampakkan bahawa maklumat wikileaks ini masih tidak dapat menentukan Anwar bersalah ataupun tidak. Sebaliknya maklumat ini hanya mendedahkan bahawa Anwar diperangkap, tidak lebih dari itu!

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...