Pages

Friday, December 10, 2010

ANUGERAH TUHAN


Sungguh terharu hati saya apabila mendengar presiden PKR mengatakan bahawa ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, adalah ‘anugerah Tuhan’. Memang banyak harungan dan cabaran hidup, mahupun kezaliman yang telah dilalui dan dihadapi oleh Datuk Seri Anwar.

Setiap cabaran itu telah beliau hadapi dan tangani dengan penuh tekad dan tabah. Ketokohan beliau menyerlah setiap kali.

Bagaimanapun, perasaan terharu itu, apabila saya fikirkan dengan mendalam, mahu tak mahu, bercampur aduk juga dengan sedikit kekhuatiran.

Sememangnya Wan Azizah seorang isteri yang setia, yang mahu berdiri teguh di samping suaminya yang sekarang ini melalui kegetiran samada di arena politik negara ataupun di arena peribadi. Hakikat itu saya terima. Apa yang saya bimbang dan khuatirkan adalah dengan mengangkat Anwar sebegitu rupa, perkataan Azizah akan disalahtafsirkan sebagai mendewa-dewakan Anwar seolah Anwar adalah seorang yang maksum dan tidak pernah melakukan kesalahan. Sekiranya tanggapan ‘Anwar maksum’ ini menjadi realiti, itu adalah satu perkembangan yang amat tidak sihat di kalangan pengikut-pengikut Anwar.

Sayugia diingatkan, sebenarnya Anwar juga pernah melakukan kesilapan – banyak kesilapan di dalam likar-liku kehidupan beliau. Jauh sekali dari maksum ’anugerah Tuhan’ ini.
Beliau tersilap apabila gemar sangat menggaji orang-orang muda yang handsome dan tinggi lampai sebagai kakitangan pejabat beliau. Setelah pernah difitnah oleh Mahathir dengan dituduh dan dipenjara atas kesalahan seks luar tabii atau seks homoseksual, adalah silap untuk Anwar sekali lagi membiarkan pemuda-pemuda tinggi lampai dan handsome berkeliaran di pejabat beliau. Peluang telah terbuka untuk apa yang terjadi sebelumnya terjadi sekali lagi. Nah, sekarang timbul pula Sodomi 2!

Anwar tersilap apabila meminta maaf kepada beberapa pendokong Zionisma semasa melawat Amerika Syarikat beberapa bulan lepas. Kenapa perlu beliau meminta maaf tidak pula pernah diperjelaskan olehnya kepada rakyat di Malaysia. Beliau juga telah jelas tersilap sekiranya memikirkan laporan beliau meminta maaf itu tidak akan sampai ke telinga orang di Malaysia.

Anwar juga telah tersilap mengenai kes 16 September 2008. Tidaklah diketahui dan tak pernah pula beliau memberi penjelasan atas asas apa yang beliau percaya 30 orang wakil rakyat BN akan dapat dipengaruhi untuk melompat masuk ke Pakatan Rakyat dan seterusnya membuka laluan untuk Anwar menjadi perdana menteri negara.

Anwar telah mengumumkan, sebaik sahaja dilantik menjadi penasihat ekonomi negeri Selangor, bahawa beliau akan membawa berbilion-bilion wang pelaburan dari Timur Tengah ke negeri Selangor. Ini nampaknya adalah satu kesilapan sebab sehingga kini tak kelihatan pun pelaburan dari Timur Tengah itu.

Ini tidak lagi termasuk kesilapan-kesilapan yang pernah Anwar lakukan semasa beliau berada di dalam parti Umno. Dan sekira difikirkan betul-betul, kemasukan beliau ke dalam Umno dahulu itu pun boleh dianggap sebagai satu kesilapan. Mana pula boleh seorang ‘anugerah Tuhan’ masuk parti sekular? Insan yang sedemikian sewajarnya masuk ke parti yang sentiasa berusaha untuk redha Tuhan, iaitu PAS.


Abas Azizan


(sumber: malaysiandigest.com)

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...